Главная » Статьи » Мои статьи |
Костіна В.В. ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТI ВЧИТЕЛIВ КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», м. Харків
Стаття присвячена питанням використання особистого сайта викладача на курсах підвищення кваліфікації. Розглянуті особливості викладання ІКТ на курсах підвищення кваліфікації вчителів регіону. Запропонована ефективна методика використання навчального сайта одночасно в якості предмета та засоба навчання. З урахуванням накопиченого досвіду приведені рекомендації щодо застосування методики використання персонального сайта викладача в навчальному процесі. На сучасному етапі розвитку післядипломної освіти виникла потреба удосконалення методики проведення навчальних занять на курсах підвищення кваліфікації за рахунок використання он-лайн технологій. В останні роки кількість сайтів, присвячених шкільній освіті, значно збільшилася. Проблеми викладання інформатики в школі дуже жваво обговорюються в глобальній мережі. Але якісні сайти, присвячені питанням формування інформаційної грамотності шкільних вчителів серед них зустрічаються не часто. Наш сайт був створений з метою донести свою позицію з цього питання і розвинути напрям впровадження он-лайн технологій в професійну діяльність вчителя. Робота сайту відображає діяльність викладача курсів підвищення кваліфікації вчителів харківського регіону та забезпечує методичну підтримку проведення лекцій на сучасному рівні.
Контент сайта використовується у різних напрямах – як предмет та засіб підвищення інформаційної грамотності слухачів курсів, і як електронна бібліотека. На сторінках сайта http://kostinavv.at.ua розташовані авторські методичні наробки, корисні посилання, цікаві факти, інформація про роботу як окремих слухачів курсів так і цілих груп тощо. Постійно діючий міні-чат надає можливість отримати професійну підтримку і консультацію з питаннь, які потребують додаткового роз’яснення. Після реєстрації на сайті кожний відвідувач отримує доступ до майстер-класів за різною тематикою шкільного курсу інформатики. Для зручної роботи з сайтом в головному меню створено розділ «Карта сайта», за допомогою якого легко знайти потрібну інформацію. Розміщений там перелік наявного контенту містить більш докладну інформацію про наповнення сайта, ніж розділи головного меню.
Авторська методика проведення лекційних, практичних та семінарських занять базується на використанні власного сайта і як засоба вивчення теми (для вчителів-предметників), і як предмета (під час навчання вчителів інформатики). Наведемо приклади деяких методів та прийомів формування інформаційної культури (на прикладі вчителів-предметників), що застосовуються нами при організації лекційних та практичних занять з використанням власного навчального сайта. Три роки поспіль нами проводиться викладання на курсах підвищення кваліфікації що супроводжується використанням власного сайта. Стратегічна мета проведення занять – формування інформаційної грамотності всіх слухачів групи, незалежно від їх педагогічного стажу. Традиційні форми навчання не завжди дають якісний результат. Досвід проведення занять у таких групах показує, що стиль подання матеріалу має постійно змінюватися, тобто бути зорієнтованим і на молодих фахівців, і на вчителів з великим стажем роботи. Демонстрацію теоретичного матеріалу, поданого на сайті, доречно супроводжувати коментарями не індивідуальними, а розрахованими на різні категорії слухачів. Це дозволяє досягти більш якісного засвоєння матеріалу кожним слухачем. Наприклад, отримавши доступ до контенту сайта, більш молоді слухачі проявляють ініціативу і миттєво починають або самі з нею знайомитися, або їм для цього достатньо коротких iнструкцiй щодо інтерфейса сайта. Для підтримання постійного темпу роботи їм досить надавати вчасні. Великий обсяг нової інформації, та ще поданої в рамках контенту сайта викладача, не викликає у таких слухачів негативної реакції, а слугує поштовхом до самостійного опанування не тільки новим матеріалом, але і до придбання навичок роботи з веб-ресурсом. Роботу з контентом сайта вчителів з великим професійним стажем доцільно супроводжувати усною інструкцією. Одночасно молодим спеціалістам приділяється максимальна увага. Під час лекції викладач обходить групу, надаючи миттєві підказки, які необхідні для продовження роботи. Такі відступи практично не впливають на докладне висвітлення матеріалу для тих слухачів, які ведуть конспект покрокового варіанту роботи. Таким чином, у групі працюють всі слухачі, та всі ефективно освоюють нову для них інформацію, подану в сучасному форматі контенту сайта лектора. Наступний ефективний прийом, який застосовується в середині заняття, це швидкі відповіді на запитання слухачів, що працюють самостійно. Коли питання однотипні або коли суть проблеми на поверхні, відповідати треба миттєво, щоб не порушувати хід лекції. Якщо питання складне, його треба розбити на декілька. Такі дії пов’язані з тим, що не маючи великого педагогічного досвіду та досвіду роботи з он-лайн технологіями, молоді фахівці задають неконкретні питання. Завершення заняття відбувається за схемою, визначеною наступним прийомом. До діалогу з молодими фахівцями залучаються інші слухачі. У ході обговорення найбільш важких місць заняття необхідно перейти до обговорення особистої зацікавленості слухачів в засвоєнні матеріалу, підвищенні інформаційної грамотності та запропонувати на вибір кілька заздалегідь підготовлених задач. Тематика завдань різна. Головне, щоб завдання викликали зацікавленість. Під час підведення підсумків необхідно стисло викласти ключові моменти заняття та надати усім слухачам можливість задати питання. Наприкінці зауважимо, що незважаючи на труднощі які виникають під час проведення навчальних занять з вдосконалення практичних та теоретичних знань у сфері ІКТ, за допомогою веб-сайта можливо застосувати на практиці нові прийоми для початку, проведення та завершення навчальних занять та проведення персональних консультацій. Завдяки новим прийомам, що забезпечують засвоєння матеріалу лекціі слухачі мають можливість підтримувати індивідуальний темп опрацювання он-лайн матеріалу, міркувати і діяти у звичному для них ритмі. Застосування наведених методичних прийомів діяльності викладача дозволяє не тільки активізувати увагу слухачів, більш якісно викласти новий матеріал, а й сприяє зануренню всіх слухачів групи в освітнє он-лайн середовище. Таким чином, на основі зростаючої мотивації та освітньої активності вчителів-предметників у системі підвищення кваліфікації щодо інформаційної обізнаності створюються умови, які сприяють формуванню педагогічних кадрів школи, рівень ІКТ-компетентності яких відповідає вимогам сучасного етапу інформатизації освіти. Сайт викладача курсів, як одна із складових цього процесу є прикладом застосування методики покрокового процесу мобільного та ефективно підвищення кваліфікації в галузі ІКТ та формування інформаційної грамотності вчителів регіону.
Література 1. Про затвердження Положення про дистанційне навчання [Online]. Доступ HTTP: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0464-04 2. Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання [Online]. Доступ HTTP: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1494-2003-%EF | |||||||
Просмотров: 598 | |
Всего комментариев: 0 | |