Модуль 3. Програмне забезпечення інформаційної системи (Software). Особливості використання
Навіщо в структурі вивчення курсу інформатики потрібна тема «Програмне забезпечення інформаційної системи»?
Яке значення на сучасному етапі інформатизації суспільства має зміст навчальної теми «Програмне забезпечення інформаційної системи»?
У чому цінність вивчаємого матеріалу?
Що лежить в центрі розуміння теми «Програмне забезпечення інформаційної системи»?
Науково-теоретичні основи Інформаційна система
В інформатиці поняття "система" найчастіше використовують стосовно набору технічних засобів і програм. Системою називають також апаратну частину комп'ютера. Доповнення поняття "система" словом "інформаційна" відображає мету її створення і функціонування.
Інформаційна система - взаємозв'язана сукупність засобів, методів і персоналу, використовувана для зберігання, оброблення та видачі інформації з метою вирішення конкретного завдання.
Сучасне розуміння інформаційної системи передбачає використання комп'ютера як основного технічного засобу обробки інформації. Комп'ютери, оснащені спеціалізованими програмними засобами, є технічної базою та інструментом інформаційної системи.
У роботі інформаційної системи можна виділити такі етапи:
1. Зародження даних - формування первинних повідомлень, що фіксують результати певних операцій, властивості об'єктів і суб'єктів управління, параметри процесів, зміст нормативних та юридичних актів тощо.
2. Накопичення і систематизація даних - організація такого їх розміщення, яке б забезпечувало б швидкий пошук і відбір потрібних відомостей, методичне оновлення даних, захист їх від спотворень, втрати, деформування цілісності та ін.
3. Обробка даних - процеси, внаслідок яких на підставі раніше накопичених даних формуються нові види даних: узагалюючі, аналітичні, рекомендаційні, прогнозні. Похідні дані також можуть зазнавати подальшого оброблення, даючи відомості глибшої узагальненості і т.д.
4. Відображення даних - подання їх у формі, придатній для сприйняття людиною. Передусім - це виведення на друк, тобто виготовлення документів на так званих твердих (паперових) носіях. Широко використовують побудову графічних ілюстративних матеріалів (графіків, діаграм) і формування звукових сигналів.
Повідомлення, що формуються на першому етапі, можуть бути звичайним паперовим документом, повідомленням у "машинному вигляді" або тим й іншим одночасно. В сучасних інформаційних системах повідомлення масового характеру здебільшого мають "машинний вигляд". Апаратура, що використовується при цьому, має назву засоби реєстрації первинної інформації.
Потреби другого і третього етапів задовольняються в сучасних інформаційних системах в основному засобами обчислювальної техніки. Засоби, що забезпечують доступність інформації для людини, тобто засоби відображення даних, є компонентами обчислювальної техніки.
Переважна більшість інформаційних систем працює в режимі діалогу з користувачем. Типові програмні компоненти інформаційних систем включають:
• діалогову підсистему введення-виведення,
• підсистему, яка реалізує логіку діалогу,
• підсистему прикладної логіки обробки даних,
• підсистему логіки управління даними.
Для мережевих інформаційних систем важливим елементом є комунікаційний сервіс, який забезпечує взаємодію вузлів мережі при спільному вирішенні задачі. Значна частина функціональних можливостей інформаційних систем закладається в системному програмному забезпеченні: операційних системах, системних бібліотеках та конструкціях інструментальних засобів розробки. Крім програмної складової інформаційних систем важливу роль відіграє інформаційна складова, яка задає структуру, атрибутику та типи даних, а також тісно пов'язана з логікою управління даними.
Грунтуючись на ступені автоматизації інформаційних процесів інформаційні системи діляться на ручні, автоматичні і автоматизовані.
Ручні ІС характеризуються відсутністю сучасних технічних засобів переробки інформації і виконанням всіх операцій людиною.
У автоматичних ІС всі операції з переробки інформації виконуються без участі людини.
Автоматизовані ІС передбачають участь в процесі обробки інформації людини та технічних засобів, головна роль у виконанні рутинних операцій обробки даних відводиться комп'ютеру. Саме цей клас систем відповідає сучасному розумінню поняття «інформаційна система».
Інформатика / под ред. Н. В. Макарової. - М., 1998. - С. 85
Упровадження в практичній діяльності
Інформаційна культура вчителя є складовою частиною його загальної культури, вона орієнтована на інформаційне забезпечення всіх видів професійної діяльності і передбачає знання основних засобів представлення інформації, а також уміння ефективно застосовувати їх на практиці. Вміння відрізняти інформаційні системи різних класів, наприклад технічну або соціальну, а відтак виділяти різновиди інформаційних систем є одним з критеріїв загальної грамотності особистості, професійної компетентності спеціаліста.
Ілюстративний матеріал
Резюме
Програмне забезпечення - сукупність програм системи обробки інформації та програмних документів, необхідних для експлуатації цих програм.
Програмне забезпечення є одним з видів забезпечення обчислювальної системи, поряд з технічним (апаратним), математичним, інформаційним, лінгвістичним, організаційним і методичним забезпеченням.
У комп'ютерному сленгу часто використовується слово софт (від англ. Software), яке в цьому сенсі вперше застосував у статті в American Mathematical Monthly математик з Прінстонського університету Джон Тьюкі (англ. John W. Tukey) в 1958 році.
Запитання і завдання для самоконтролю
Сучасне розуміння інформаційної системи передбачає використання комп'ютера
звичайне (один з)
• як основного технічного засобу обробки інформаціЇ
• як основного технічного засобу збереження інформаці
• як основного технічного засобу передавання інформаці
• як основного технічного засобу отримання інформаці
В інформатиці поняття "система" найчастіше використовують стосовно
• набору технічних засобів і програм
• апаратної частини комп'ютера
• підсистеми, яка реалізує логіку діалогу
• підсистеми логіки управління даними
|